Hellema Kleurkaarten RAL Kleurenwaaiers British Standard Colors Fineerstalen Kleurproducten Referenties Nieuws Offerte en contact

Go home

Tijd voor een andere toekomst

De laatste tijd is er veel veranderd in de wereld. We zijn door grote gebeurtenissen wakker geschud om wat zaken om ons heen te gaan veranderen. Echter of we ervan iets gaan leren zal blijken want nu de maatregelen steeds verder verruimen, bestaat er toch de angst dat we ten koste van de economie een en ander weer snel overboord zetten. Of het nu gaat waar en hoe we wat kopen of hoe we omgaan met elkaar, gezondheid, werk en milieu.

Maar één ding staat vast kleur blijft erg belangrijk want het speelt bij de bovengenoemde zaken een belangrijke rol in de balans van ons leven. Daarom zijn kleuren zo belangrijk, sterker nog, ze worden steeds belangrijker! Zeker in het kader van de toekomst waarbij fysiek contact voorlopig erg moeilijk is. Bij de verkoop van allerlei producten ziet men dat kleur bepalend is voor welzijn, rust, gemoed en uitstraling.

Echter, als je kleur wilt verkopen, hoe krijg je dit dan goed gepresenteerd? Wel, de oplossing is simpel, namelijk door het laten maken van een goede kleurenpresentatie!

Het maken van goede kleurenpresentaties, kleurenstalen, kleurenwaaiers en kleurkaarten is ons al meer dan 60 jaar op het lijf geschreven. We durven rustig te stellen dat wij één van de uitvinders zijn van het maken van kleurenpresentaties.

Wij vechten al jaren tegen de onkunde op het gebied van échte kleuren. Veel mensen in de grafische wereld denken dat zij 100% kleur kunnen printen/drukken. Doch dit is een grote misvatting want het printen/drukken van 100% kleur is absoluut onmogelijk! Eerlijkheidshalve moet worden gezegd dat de grafische wereld fantastische dingen in kleur maakt, maar als het op kleuréchtheid aankomt, hetgeen ontzettend belangrijk is voor verf, moet men afhaken.

Dan hebben we het nog niet eens over metallics, mica’s en parelmoer kleuren. Kleurenkennis is hierbij héél belangrijk.

Zoals eerder aangegeven, de wereld verandert, zo ook de werkwijze van marketeers en verkoopafdelingen. Opeens blijkt een groot gedeelte van de inkopers en marketeers in allerlei bedrijven vervangen te zijn door computergestuurde informatie zonder gevoel. Maar gevoel is alles en goede marketingafdelingen spelen daar samen met inkoopafdelingen op in. Want marketing en verkoop hebben elkaar nodig; dit geldt ook voor goede kleurenpresentaties.

De werkzaamheden van goede inkopers en marketeers worden steeds meer ondergebracht in andere landen waar op dit gebied erg weinig kennis van zaken is op het gebied van gevoel en culturele waarden.

Het maken van kleurenpresentaties is een gecompliceerd vak waarbij kennis van kleur, technische aspecten, grafische kennis en de specifieke achtergronden van een land of regio samenkomen.

Er zijn nog steeds mensen die veronderstellen dat alles digitaal kan worden opgelost. Echter contact en gevoel los je niet digitaal op, het is een hulpmiddel. Voor sommigen is het de leidraad omdat de kennis en praktijkervaring ontbreekt. Mensen met kennis en ervaring worden vervangen door goedkopere oplossingen, welke achteraf vaak duurder blijken te zijn.

Soms is dit een proces van enkele jaren en gaat men alleen voor de directe financiële resultaten en kijkt men niet in de toekomst.

Communicatie is een probleem in de wereld, ja zelfs in ons land. Toch zijn we er, door onze handelsgeest, goed in. Net als in het toepassen en verzinnen van allerlei regels met betrekking tot democratie, democratische waarden, wetgeving en milieueisen welke ons door de samenwerking met andere landen worden opgelegd.

Wij als Nederlanders houden ons er strikt aan doch sommige omliggende concurrerende landen nemen het niet zo nauw.

Geld is ook hierin weer een belangrijke drijfveer want door het nauwelijks of niet toepassen van eerdergenoemde regels en afspraken wordt het produceren goedkoper. Een vorm van oneerlijke concurrentie, maar de tijd zal het leren of dit goede keuzes zijn geweest.

We moeten de komende tijd met z’n allen in Nederland maar eens goed gaan nadenken hoe we op een nette- en goede manier kunnen produceren waarbij milieu en toekomst op een acceptabele manier blijven gewaarborgd en waar werkgelegenheid gegarandeerd is. Soms zijn er een paar handen nodig om het werk te doen.

Vaak zijn het alleen de kleinere MKB- en familiebedrijven in Nederland die zich nog om allerlei zaken druk maken en zich voor het behoud van een en ander inzetten. Voor de rest wordt er vaak ten koste van alles alleen in gezet op geld en het maken van nog meer geld.

Geld is heel erg belangrijk, maar niet alles. Een kleurrijk leven is veel belangrijker!